آيا يك گناه، سرنوشت كسى را دگرگون مى كند؟
گاهى يك ويروس وارد بدن مىشود و تمام بدن را فلج مى كند. گاهى يك جرقه زده مى شود و منطقهاى به آتش كشيده مىشود. گاهى يك حسادت سبب توطئه قتل يوسف مى شود. گاهى لقمه حرام يا طمع رسيدن به حكومت، انسان را تا كشتن امام حسين عليه السلام پيش مى برد. معمولا هر گناهى، زمينهساز گناه بزرگترى است. قرآن در اين زمينه مى فرمايد: «بَلى مَن كَسب سيّئةً و أحاطت به خَطيئتُه فاولئك أصحابُ النّار هم فيها خالدون»(سوره بقره، آيه 8) كسى كه به سراغ خلافى رود و آثار شوم آن خلاف او را احاطه كند، براى هميشه در دوزخ خواهد بود. اگر پرده حيا پاره شود، گناه براى انسان راحت مى شود. به همين دليل در دعاى كميل مى خوانيم: «الّلهم اغفِر لى الذّنوب الّتى تَهتك العِصَم» يعنى خداوندا! آن گناهانى كه پرده عصمت و پاكى را هتك و پاره مى كند، بر من ببخش.
كتاب تمثيلات (تأليف حجة الاسلام والمسلمين قرائتي)
چگونه در قيامت اجزاى پراكنده مردگان جمع شده و از خاك برمى خيزند؟
به چند مثال توجه كنيد: 1- شما مقدارى ماست و دوغ را در مشك مى ريزيد و آن را تكان مىدهيد. ذرات چربى كه در تمام دوغ پخش بود، همه يك جا جمع مىشود. خداوند هم زمين را تكان مى دهد: «اذا زُلزلَت الارضُ زلزالها»(سوره زلزال، آيه 1.) و اجزاى هر كس كنار هم قرار مىگيرد. 2- انسان از نطفه و نطفه از غذا و غذا از ذرّات خاك پخش شده است. يعنى مواد غذايى زمين در قالب گندم و برنج و ميوه و سبزى به صورت نطفه و سپس انسان درمىآيد، پس هم اكنون نيز ما از ذرات خاك پخش شده هستيم. 3- مگر شير حيوانات از علفهايى كه مىخورند توليد و خارج نمىشود؟ خدايى كه شير را از درون علف خارج مى كند، ما را هم پس از مردن از درون زمين خارج مى كند.
عبادت به چه معناست؟ آيا فقط نماز و روزه عبادت است؟
هركارى كه براى رضاى خداوند انجام گيرد، عبادت است گرچه كار عادّى باشد. گوشوارهاى را كه براى دخترمان مى خريم، اگر به خاطر تشويق كارهاى خوب باشد، عبادت است وگرنه يك كار عاطفى است. استادى كه در كتابخانه مطالعه مىكند، اگر هدفش دريافت حقوق و امتياز و رسيدن به مادّيات و رفاه باشد، آن تحقيق و علم رنگ مادى دارد و اگر آشپزى كه براى او غذا درست مىكند به تصور آنكه اين استاد كار خدايى مىكند غذا تهيّه كرد، كار آن آشپز عبادت است. آرى، انسان مى تواند از آشپزخانه و از لابلاى عدس و لپه و سبزى به بهشت رود و از كتابخانه و از لابلاى كتاب و جزوه و مقاله از جاى ديگرى سر درآورد.
دستوراتِ دينى به هم وابسته اند، يا هر كدام برنامه اى مستقل هستند؟
از آيات و روايات استفاده مىشود كه برنامههاى اسلام به هم وابسته است، مثلاً در بيش از 20 آيه قرآن نماز و زكات با هم مطرح شده اند: «يُقيمون الصّلوة و يؤتون الزّكاة»، «أقاموا الصّلوة و آتوا الزّكاة» و در روايات مىخوانيم: نماز بىزكات، قبول نيست. همچون قطار كه روى يك ريل حركت نمىكند. آرى، رابطه با خدا (نماز) و رابطه با خلق (زكات)، همچون دو بال براى پرواز معنوى هستند و با يك بال پروازى صورت نمى گيرد. پيامبرصلى الله عليه وآله افرادى را كه براى نماز به مسجد مىآمدند ولى زكات نمىپرداختند، از مسجد اخراج كردند. بسيارى از دستورات به شرطى در درگاه خداوند قبول مىشوند كه آن را به اتمام برسانيم و ناقص آن پذيرفته نيست. در قرآن مىخوانيم: «أتمّوا الحج»(سوره بقره، آيه 196.) يعنى بايد اعمال حج را به اتمام برسانيد و انجام بعضى از اعمال آن كافى نيست. در جاى ديگر مى خوانيم: «أتمّوا الصّيام الى الليل»(سوره بقره، آيه 187.) روزه خود را تا شب به پايان برسانيد. حتى يك دقيقه قبل از افطار، حقّ افطار كردن نداريد. همانگونه كه حق شكستن نماز را (جز در موارد استثنايى) نداريد.
چگونه خداوند صاحب فضل و رحمت، بندگانش را به قهر و كيفر مى گيرد؟
اقيانوس، آب فراوانى دارد امّا اگر شما بطرى دربستهاى را در آن بيندازيد، قطرهاى از آب، در بطرى داخل نمىشود. مشكل از آب است يا بطرى؟! انسانهايى هستند كه تمام راههاى هدايت را به روى خود بستهاند؛ راه فكر و تعقّل، راه عبرت و انديشه، راه شنيدن حق و اطاعت از آن، راه ارشاد و هدايت و پندپذيرى، راه كمك به ديگران و... اين انسانها از خود جمادى ساختهاند كه به قول قرآن، آنها سنگ و سختتر از سنگ هستند: «ثمّ قَسَت قلوبكم من بعد ذلك كالحجارة أو أشدّ قَسوة»( سوره بقره، آيه 74.) محروم شدن اين گروه از فضل الهى، به خاطر بسته بودن خودشان است، نه به خاطر كم بودن فضل و رحمت الهى.
ويژه نامه ماه رمضان
مجیب | جهرم | مدرسه علميه زمانيه | مرکز جامع پاسخگویی به مسائل شرعی و اعتقادی حق نشر محفوظ است