غار زیبای بونیز جهرم
درلغت نامه دهخدامعنای بونیز این چنین آمده است
بونیز. (اِ) ژوبین . و آن نیزه ٔ کوچکی بود که سر آن دو شاخ دارد این سلسله کوهستان در جنوب جهرم و
درمنطقه شهرک انقلاب مشهور به خیابان کله قوچی واقع شده.
را دسترسی به این غار از دو مسیر ممکن می گردد.
1- پیمودن مسیر دره
2- راه پشته که از مسیر تپه نور الشهدا قابل دسترسی است .
بر بلندای بونیز
رشته کوه بونیزدر جهرم که بزرگترین قله آن در انتهای رشته کوه و در موقعیت جغرافیایی شمال شرقی به نام
دوقلو و به ارتفاع 3050 متر می باشد و قلل بونیز و سه کله در جنوب غربی آن رشته کوه قرار گرفته است.
سالیانی است که یکی از مفرح ترین تفرج گاههای مرم این خطه با وجود وضعیت آب و هوایی خاص کوهنوردی
و کوهپیمایی می باشد و بونیز از محوری ترین غار های شهرستان ما میباشد که هر هفته پذیرای بیش از 100
نفر از دوستداران طبیعت و علاقه مندان به ورزش مفرح کوهنوردی است
برخلاف اکثر غارهای موجود در کوهستانهای جهرم که روبه طلوع خورشید واقع شده ان و جنوبی شمالی
میباشند دهانه این غار پشت به طلوع خورشید و شمالی جنوبی می باشد وبا وجود طلوع خورشید ساعتی به
طول می انجامد تا اشعه خورشید دهانه این غار را لمس کند .
عموما جنس و ساختار غارها از نظر جنس سنگهای محیطی : از سه حال خارج نیست
غارهای آهکی (سنگ آهک ، دولومیت ، ماربل)
غارهای گچی
غارهای گدازهای (ماگمایی)
که نوعا جنس این غار از نوع اول یعنی غارهای آهکی میباشد
واز نظر ریختشناسی (مورفولوژی) و ساختار هندسی :از جمله غارهای افقی و درون پلکانی می باشد .
طول غار از دهانه تا آخرین نقطه انتهایی غار نزدیک به 70 متر بوده که فضای درونی آن با ایجاد پلکان های
5 گانه بر زیبایی این غار افزوده است سالیانی است که علاقه مندان به این نعمت طبیعی خدادادی هر کجا پا
نهاده اند با ایجاد و لو اندک حوض چه ای به جمع آوری آب پرداخته اند تا نفرات بعد بتوانند از آب گوارایی که از
چکه های سقف ریز غار به دست می آید استفاده کنند با این اعتقاد که باقیات الصالحاتی برای آخرتشان
باشد . و بونیز با دارابودن 6 حوض و حوضچه کوچک و بزرگ که با راه آبی به یکدیگر مرتبت اند رکورد دار حوضچه
در بین غار های کوهستان جهرم می باشد .
کاشت تعداد هفت اصله درخت توت (پیش رس) در ابتدای دهانه غار صرفا با همان اعتقاد مذهبی کاشته
شده که یکی از این درختان از کهن ترین درختان توت این شهرستان به نظر می آید .
منبع آب نسبتا بزرگی برای ایجاد یک آب دائمی و سالم و یک اتاق در دار در درون غار موقعیت را برای یک شب
خوابی زیبا و مفرح و دلپذیر محیا ساخته است.
عکس از حمید نجفیان
بربلندای بونیز دور نمای شهرستان جهرم و باغات آن
گزارشی از برگزاری مراسم جشن میلاد صاحب الزمان پشته بونیز در جهرم
همه ساله نیمه شعبان که فرامی رسد در گوشه و کنار این سرزمین بزرگ اسلامی، از شهرهای بزرگ گرفته
تا روستاهای دوردست مجلس جشن و شادمانی و انتظار برای میلاد مبارک امام عصر(ع) بر پا می گردد ، در
هر دیار به رنگی و سبکی این سرور خود را می نمایاند و در شهر سبز و گرم جهرم، همه نخلهای برافراشته
اش این شادی رنگی دیگر دارد.
در این ایام «بونیز» کوه رفیع فرادست شهر میعادگاه مشتاقان و شیفتگان حضرتش می شود
قرنهاست که منتظران برای ظهور آن منتظر لحظه شماری می کنند. مجنونها از عشق مهدی(ع) سر به بیابان
می نهند و فرهادها به شوق حضور ، راهی کوه می شوند. در جهرم دیاری که نایب مهدی(ع) دارالمومنینش
خوانده است ، هر سال، در سالروز میلاد مهدی(ع) عاشقانش شهر را ترک می کنند تا شاید در بیابان
گمشده خود را بیابند و جمعی در دل شب فرهادوار کوه را می پیمایند تا بساط بزم منتظران را فراهم آورند. آنها
عشق مهدی(ع) را از جان می گیرند و با غذا می آمیزند تا فردا قوت بخش منتظران خسته جان باشند.
آنگاه که صبح میلاد خورشید پنهان فرا می رسد و آفتاب، به عشق آفتاب از پشت ابر سر برمی آورد، مردم با
قلبی مالامال از عشق و دلی تپنده از شوق انتظار، زن و مرد ، پیر و جوان، خرد و کلان به راه می افتند، همراه
با کودکانشان تا مهدی جستن را به آنها بیاموزند.اگر پا نباشد با سر و عصازنان. خار در راه مشتاقان پرنیان
است و عاشقان را از سختی راه چه غم؟ فرقی نیست. فقیر و غنی ، خاص و عام. بارگاه مهدی(ع) حاجب
ندارد. همه عشاق یکسانند.
آقای آتشی که سالهاست عشق مهدی(ع) را به جوانان این دیار می آموزد می گوید: «تعلیمات انبیا: و
معنویات هنوز بر جهان حاکمیت دارد. جهان به سوی حاکمیت الله می رود. چه نیرویی و انگیزه ای می تواند این
مردم را از پیر و جوان به بالای کوه بکشاند جز عشق؟ مگر یک عشق فرازمینی.
در راه که می آمدیم پیرمردی را دیدم و از او سؤال کردم که از کجا آمده است. روستایی در چند کیلومتری
شهر را نام برد. آقایی را دیدم که عصازنان می آمد با پیرزنها و مادران بچه در بغل. این عشق و انگیزه را فقط در
شیعه می توان دید. بارها دیده ام که برادران عضو هیات امنا 40 تا 50 کیلوبار از آب و غذا و پتو و غیره بر دوش
می کشند و بالای کوه می آورند.»
از آقایی که با خانواده شان بالای کوه بونیز آمده اند می پرسم انگیزه تان چیست که امروز در روز ولادت امام
عصر ارواحناله الفدا به اینجا آمده اید؟
در پاسخ می گوید: ما همگی خانواده ، خودم و تمام اهل شهرمان ارادت خالصانه به حضرت داریم.
آقای صحراییان که مدت 6 سال است در مراسم برگزاری جشن میلاد همکاری فعالانه دارد; در مورد تهیه
مقدمات جشن می گوید: فعالیتها تقریبا از 15 ماه رجب شروع می شود و بچه ها در کوه چادر می زنند و به
نوبت نگهبانی می دهند. از همان موقع حمل وسایل لازم برای روز مبارک نیمه شعبان شروع می شود. البته
امسال استثنائا چون بارندگی کم بود، ناچار شدیم از دو ماه قبل برای تامین آب آشامیدنی مردم شرکت کننده
در جشن مقدمات لازم را تدارک ببینیم. بنابراین منبعی در بالای کوه درست کردیم و به لطف خدا و یاری خود
حضرت این منبع ساخته شد و مورد استفاده قرار گرفت.
از آقای صحرائیان ازعلت اینکه این مراسم را در بالای کوه برگزار می کنند جویا شدم ، وی این
چنین بیان کرد که...
بله ، از ابتدا بچه ها فکر می کردند که نام مبارک حضرت باید بالای سر ما و شهر ما باشد یعنی غرض این بود
که نام ایشان را در بلندترین نقطه شهر جهرم نصب کنیم ، از این رو بالای کوه مناسبتر بود و علاوه بر آن در
دامن طبیعت و در فضای وسیعی می توانستیم از جمعیت زیادی پذیرایی کنیم. مضافا اینکه یک راه پیمایی و
کوه پیمایی هم انجام می شد.
این فکر چه کسی بود؟
فکر خود بچه ها بوده است. اول با بردن یک موتور برق به بلندیها و روشن کردن دو لامپ شروع کردیم بعد در
سینه کوه نوشتیم یا «مهدی » اما متوجه شدیم که از دور قابل رؤیت نیست. بعد توانستیم داربستی درست
کنیم و نام مبارک ایشان را به این ترتیب [المهدی]در بالای داربست حک کنیم. امسال به لطف خدا طرحی
داریم که جالبتر و بهتر است.
این مراسم چند سال است که بر پا می شود؟
از سال 1367.
یعنی قبل از آن سابقه نداشت؟
چرا ، قبلا هم برگزار می شد اما بسیار مختصر، از سال 1367 پرشکوهتر برگزار می شود .
آیا دلیل ویژه ای برای انتخاب این کوه داشتید؟
خیر، قبلا چیزی وجود نداشت اما الان که نام حضرت مهدی(ع) در آنجاست مردم و بچه ها معتقدند که این
محل منظر امام مهدی(ع) است.
آقای ناظری یکی دیگر از مشتاقان حضرت که مسؤول هیات کوهنوردی شهرستان جهرم است در جواب به این
سؤال که آیا هیات کوهنوردی هم یک پایه این مراسم است می گوید:
بله ، ما یک گروه کوهنوردی به نام سیمرغ هلال احمر داریم که عده بسیاری از بچه های عضو گروه صاحب
الزمان از همان گروه هستند.
برای پذیرایی از این سیل جمعیت مشتاق حدود 10 تا 12 موتور برق، هفت یا هشت چادر گروهی ، وسایل
پذیرایی و میوه، شیرینی، آب آشامیدنی و ... باید به بالای کوه حمل شود . امسال هم یک پناهگاه درست
کرده ایم که پایگاهی برای کوهنوردان است با نام مبارک حضرت مهدی(ع). ما این کار را با یک جعبه شیرینی
شروع کردیم و تعدادمان هم خیلی کم بود اما، امروز نزدیک به 25 نفر از مخلصان حضرت مهدی(ع) در برگزاری
این مراسم از مدتها قبل فعالیت می کنند. ما از این طریق موفق شدیم هم مراسمی پرشور در سالروز میلاد
ایشان برگزار کنیم و هم مردم را به کوه بکشانیم تا سلامتی روح و جسم را توام داشته باشند. علاوه بر این ما
برای هیاتمان نام هیات کوهنوردی حضرت صاحب الزمان(ع) راانتخاب کرده ایم که همه اعضا از کوهنوردان بنام
هیات کوهنوردی حضرت صاحب الزمان(ع) هستند که قله های مهم ایران را رفته اند.اینجا هر کس مسؤولیتی
دارد عده ای مسؤول انتظامات، عده ای مسؤول تبلیغات و عده ای مسؤول تدارکات هستند.
از آقای افضل دبیر پرورشی شهرستان جهرم که از کوهنوردان با سابقه و عضو هیات کوهنوردی حضرت صاحب
الزمان(ع) هستند پرسیدیم:
شما به عنوان یک فرهنگی چه امری را با شرکت در این مراسم دنبال می کنید؟
همانطور که فرمودید بنا بر خصوصیت شغل معلمی و به خاطر اعتقادی که ما مسلمانها به امام عصر (ع) داریم
و منتظر ظهورشان هستیم می توانیم یک سری مسائل تربیتی در این رابطه مطرح کنیم و جوانان و بخصوص
دانش آموزان را با این مطالب بیشتر آشنا کنیم. شما اگر در مراسمی که ما بر پا می کنیم در روز 15 شعبان با
شرکت کنندگان گفتگو کنید می بینید که عده بسیار زیادی از آنها دانش آموزانی هستند که با شور واشتیاق
شرکت می کنند، بخصوص در شهر جهرم که از قدیم سابقه ارادت مردم این شهر به حضرت بسیار زیاد بوده و
جشن میلاد ایشان را به صورت گسترده ای بر پا می داشتند.
بنده هم کوچکترین عضو این هیات و از خدمت کنندگان هستم و کارهای هنری و فرهنگی گروه با من است
. ما هر ساله برنامه هایی با آقایان علمای شهر داریم و از آنها نظر خواهی می کنیم و نظریاتشان را در برنامه
های خودمان وارد می کنیم.
تاثیرش روی بچه ها چگونه است؟
تحقیقات من نشان می دهد که تعداد شرکت کنندگان سال به سال بیشتر می شود یعنی می توانم بگویم
که هر سال دو برابر شده است. نکته ای که باید عرض کنم این است که خانواده های جهرمی بسیار مذهبی
هستند و ریشه دارند. ما بسیاری از شبها شاهد جوانانی هستیم که نصف شب این همه راه را طی می کنند
تا در تهیه مقدمات جشن کمک کنند. چه انگیزه ای دارد این کار جز عشق به آقا امام زمان(ع) ؟
آیا گاهی در میان بچه های آشنایانتان یا دانش آموزانتان دقت کرده اید که بعد ازجشن ذکر نام مقدس حضرت
چه تاثیری در زندگی، اخلاق و رفتار و درسشان داشته است ؟
بله ، دقت کرده ام بسیار مؤثر بوده، در مراسم مذهبی بهتر شرکت می کنند و اخلاق و رفتارشان به طور
محسوسی تغییر می کند.
یکی دیگر از شرکت کنندگان که از بندر لنگه برای شرکت در مراسم آمده بود می گوید: وقتی این همه فاصله را
تا بالای کوه که نفس بر است می روی و بر می گردی کنار دستت پیرزنی را می بینی که بالا آمده، متوجه می
شوی که تا شور و عشق نباشد نمی تواند حتی تا پای کوه بیاید ، اما براحتی به نیروی عشق به امام زمانش
تا قله کوه می آید.
ابتکار جالبی که برادران داشتند این است که فاصله دامنه تا بالای کوه را به 12 قسمت تقسیم کرده اند به
اسامی ائمه معصومین(ع) تا آخرین قسمت که نام حضرت مهدی(ع) است.
از او می پرسم به طور متوسط در روز نیمه شعبان چند نفر در این مراسم شرکت می کنند؟
پاسخ می دهد: بین 13 تا 15 هزار نفر از صبح تا عصر می آیند.
اگر شما بروید و از 100 نفر از مردم جهرم سؤال کنید که در روز نیمه شعبان کجا بودید؟ خواهید دید که نصف
بیشتر آنها در این مراسم در بالای کوه شرکت کرده اند.
مواد مورد نیازتان را چگونه تامین می کنید؟
از بازاریها و مردم . مردم سالانه خودشان هدیه می کنند، نذر می کنند و می فرستند بدون ذکر نام و نشانی .
آری این چنین است. عاشق، جویای نام و نشان نیست. عاشقان مهدی(ع)سالهاست که چشم انتظارند و
انتظار برای شیعه یعنی عبودیت در آستان معبود، یعنی یک سجود دائم یک نماز همیشگی و نماز یک رکن دین
است .
با فرارسیدن ظهر ، منتظران همزمان با آن منتظر نماز می گزارند و بعد تا غروب ، نمازی دیگر و سپس آرام آرام
کوه را ترک می کنند تا باز هم زندگی را با شوق انتظار پی بگیرند و نشانه های اهل انتظار را در خود متجلی
سازند.
ساختمان مهدیه صاحب الزمان در جوار مرقد شهدای گمنام
جهت شادی ارواح پاک و مطهر شهدا و امام راحل(ره) صلوات
|