خدايى كه به وضع و حال ما و به هر چيزى آگاه است، چرا ما را مورد آزمايش قرار مى دهد؟
آزمايش الهى براى آن است كه مدّعيان راستين از مدّعيان دروغين شناخته شوند. همه انسانها به نوعى ادّعا مىكنند كه آدمهاى خوبى هستند، امّا به هنگام امتحان، افراد شناخته مىشوند و هركس مى فهمد كه چه مقدار در ادّعايش راستگو بوده است. خداوند مىفرمايد: ما شما را به ترس، گرسنگى و كمبودها آزمايش مىكنيم: «ولَنَبلونّكم بشىء من الخوف و الجوع و نقصٍ من الاموال و الانفُسِ و الثّمرات و بَشِّر الصّابرين»( سوره بقره، آيه 155) علاوه بر آنكه علم و دانستن خداوند، دليل كيفر و پاداش نيست، بلكه بايد از ما عملى سربزند تا به كيفر و پاداش برسيم. به چند مثال توجه كنيد: 1- ما مىدانيم كه اين خيّاط يا بنّا يا نجّار چگونه مىدوزد يا مىسازد، ولى بر اساس اين دانش، به آنها مزد نمىدهيم، بلكه بايد از آنان كارى سربزند تا استحقاق پاداش داشته باشند. 2- معلّم مىداند كه اين دانشآموز اهل درس خواندن نيست، ولى نمىتواند قبل از امتحان او را مردود قلمداد كند. حضرت على عليه السلام مىفرمايد: آزمايشات الهى براى علم پيدا كردن خداوند نيست، بلكه براى آن است كه بسترى ايجاد شود و از انسان عملى سرزند تا كيفر و پاداش بر مبناى عمل باشد. اگر امتحانها نباشد، انسان شناخته نمىشود. صبر انسان، در برابر حوادث شناخته مىشود. رضا و تسليم انسان، در برابر حوادث تلخ شناخته مى شود. قناعت و زهد انسان، به هنگام كمبودها روشن مى شود. تقوى، حلم و ايثار انسان، در امتحانها معلوم مى شود.
كتاب تمثيلات (تأليف حجة الاسلام والمسلمين قرائتي)
ويژه نامه ماه رمضان
مجیب | جهرم | مدرسه علميه زمانيه | مرکز جامع پاسخگویی به مسائل شرعی و اعتقادی حق نشر محفوظ است